24 juni 2010

♥ För Kärlekens Skull ♥

I måndags hölls min älskade farmors begravning i Stillhetens Kapell i Uppsala. Det blev en väldigt fin (borgerlig såklart) begravningsceremoni med en socialdemokratisk officiant (viktigt för mina farföräldrar) och många tårar rann ner för våra kinder när han berättade om min farmor och hennes liv och vilken underbar människa hon var. Min kusin Mia läste även en fin dikt och vi lyssnade på de här tre låtarna innan vi lämnade våra röda rosor på kistan:

Ted Gärdestad - För kärlekens skull



Björn J:son Lindh - Brusa högre lilla å



Jan Johansson - Visa från Utanmyra



Aldrig mer kommer jag kunna lyssna på de här låtarna utan att gråta, men jag kommer alltid känna att de är farmors egna. Vissa människor anser att man ska stänga in sin sorg...men jag tillhör inte dem. Jag gråter, jag är lessen och jag sörjer öppet - Sån är jag. Därför är jag öppen med det även här, på bloggen, för jag vill att alla ska kunna känna att de kan sörja öppet inför mig på samma sätt som jag inför dem.

Efter cermonin tog vi en promenad till ett café där vi kunde umgås, vi närmast sörjande, och äta och dricka lite kaffe tillsammans. Det är skönt att efter ett farväl få känna att man är nära sin familj och kan stötta varandra och faktiskt unna sig att ha lite trevligt. Pappa höll ett tal om farmor som framkallade flera leenden än tårar vilket var skönt. Farmor var alltid positiv och glad och respekterade alla - Sådana ska vi också vara.

Farmor - 21 år



Utanför Kapellet



Familj och släkt



Min svägerska och min ena bror




Pappa + Helene, två av mina bröder och min svägerska





Efter cermonin och mottagningen var jag fullkomligt utpumpad, både fysiskt och emotionellt så jag somnade som en stock med en tröstande PJ hemma hos mig. Jag fick glass, Beck-film och och fanta så jag kunde däcka skönt.

Resten av veckan har bestått av fika med Katia, fika med Kati, vin på Medis med Annie, Jossan, Indy och Olle, Lilla Hotellbaren/Anchor med Noa, take away-häng vid vattnet i Djursholm och middag på Flying Horse med Anders och nu ligger jag och är sjuklig och ynklig med ont i halsen, feber och snuva - Great! Typiskt att man får sånt den första finaste veckan på sommaren och dessutom dagarna innan Midsommar MEN inget ska stoppa mig - Imorgon på midsommarafton ska jag vara fit for fight igen ser ni! Jag släpade mig själv till Bolaget imorse för att handla rosévin och ikväll när brorsan slutat jobbet ska vi dra och tjacka krubbet på ICA runt hörnet. Det är bara att bita ihop så gott det går även om jag fått ställa in allt jag hade planerat igår och idag:(

Lite bilder från när jag och Anders var i Djursholm och stekte:







Imorgon finns det lite olika scenarion att välja mellan men jag kommer iaf hänga med bror i vilket det än blir av dem och grilla och dricka gott. Antagligen börjar vi bland alla rockers i Tanto och sen möta upp Kati och hennes pappa som är här från Tyskland och sen vete tusan vad det kan bli. Jag avskyr såna här högtidshelger då allt ska vara så jäkla uppstyrt och förväntningarna ligger på topp för det blir så överpretentiöst - Därför föredrar jag att se på det som en vanlig fredag som förhoppningsvis bjuder på rock och sol! :)

Jag måste dessutom jämna ut min bränna - Har fått världens bonnbränna på armen efter att ha suttit på uteserveringar så om jag inte vill se ut som ett freak resten av sommaren är det bara att schteka lite till;)

Jag återkommer snart med lite roligare news - Until then:

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER!!! ♥

5 kommentarer:

  1. oj tråkigt att läsa detdär med farmor! beklagar.

    sv;hahha ja jag håller med dig! eller så får man bara vänta eller sova tills dom andra slutar jobba och hoppas att dom orkar hitta på något då! ;D haha

    SvaraRadera
  2. Fina du! Beklagar verkligen att din farmor inte finns hos er mer. Vill inte tänka på den dan då jag är i din sits. Tycker du gör rätt som gråter och visar känslor. Förstår inte hur folk inte kan göra det? Jag är precis som du.

    Hoppas att du får en riktigt grym midsommar sötnos! All in the name of rock n roll, right ;)?

    SvaraRadera
  3. *krama om*

    sv: men eller hur! fatta vad jag är stolt över mig själv :)

    SvaraRadera
  4. Det är egentligen bara bra att visa sorg öppet, enligt mig i alla fall.

    Svar: Ja, absolut! Du ska på Sonisphere va? (glömmer alltid)

    SvaraRadera
  5. Även om begravningen är skitjobbig, så är det skönt med ett avslut. Man behöver det i sin sorgeprocess. Att le åt minnena är ett bra tecken. :-)
    Glad midsommar i efterskott!!!

    SvaraRadera