18 maj 2010

Drabbad av PINE MOUTH - This Is Nuts!

Igår började allt jag åt smaka beskt, metalliskt och fullkomligt oätligt. Jag sa till PJ när vi lagade middag att "märker du inte att svampen smakar gammalt?" etc, vilket han naturligtvis inte gjorde eftersom jag nu insett, ett dygn senare, att det är hos MIG felet ligger.

Så fort jag äter eller dricker något uppstår den där fullkomligt vidriga smaken i munnen, håller i sig i minst en kvart efter målet, och får mig att vilja avstå från allt ätbart överhuvudtaget

Jag började undra om jag är sjuk, om jag är drabbad av nån zinkbrist eller om jag blivit förgiftad av någonsin mögligt i kylen eller liknande. Jag googlade symtomen och fick direkt upp hundratals träffar på detta fenomen som verkar ha drabbat folk världen över.
I lördags på ett café här på Sveavägen åt jag en fetasallad som var toppad med lite pinjenötter, och det står nu klart för mig att jag är ett solklart fall: Jag har drabbats av sk PINE MOUTH.

Det verkar finnas väldigt många människor som drabbats av detta, och trots det har jag aldrig tidigare aldrig hört talas om det. I Saltå Kvarns blogg finns det att läsa att de, och även Livsmedelsverket och många leverantörer världen över, är väl medvetna om problemet och söker ett svar och en lösning men att det ännu endast finns några teorier att spekulera i. I mitt fall, eftersom detta inte handlade on en produkt jag själv inhandlat, kan det vara svårt att spåra en specifik nötsort, batch och/eller ursprung, men jag ska kontakta Livsmedelsverket och caféet jag fick nötterna på så att jag iaf rapporterar in mitt fall till statistiken och även ser till att caféet i fråga är försiktiga med nötterna (om hanteringen nu kan vara en orsak).

Jag har märkt, som andra drabbade, att vatten och sötsaker smakar snäppet bättre än allt annat - men kaffe, te, kaviar, sallad etc är inte att tänka på. Hade hungern minskat hade jag varit någorlunda nöjd men jag kan ju säga att den är helt intakt och jag går nu runt som ett hungrigt ledset monster som bara vill kunna käka ett riktigt mål mat utan att känna mig illamående.

Jag hoppas verkligen att det här går över snart för jag kan lova er att det är väldigt obehagligt.

PINE NUTS -THE SOURCE OF ALL EVIL!



2 kommentarer:

  1. sv: tack gumman, det har jag :)
    hur har din början på veckan varit?
    kram!

    SvaraRadera
  2. JAAA de är helt evil! det har drabbat mig med!:O

    SvaraRadera