5 augusti 2009

Visby - I'm Coming Home

Igår sov jag och brorsan sov till 12, gick upp och käkade frulle och gjorde oss iordning så att pappa kunde ge oss skjuts in till stan. Det känns alltid lika konstigt att vandra runt som en halv-turist i den staden man växt upp och levt i tills man var 18, så även denna gång. Horder av turister i de små medeltida rosbeströdda gränderna och trots det ett lugn som alltid vilar över denna underbara lilla stad och dess fantastiska ruiner...

Ibland längtar jag tillbaka något fruktansvärt, men ibland blir jag framförallt ledsen i hjärtat när jag tänker på hur den här lilla staden faktiskt förändrats så mycket de senaste 10 åren att jag inte ens känner igen den längre... och hur den glider iväg i glömskan mer och mer.

När vi gick förbi den lilla avsatsen på Klinten där jag så många ggr i mitt liv tillbringat timmar med att sitta på murkanten och blicka ut över Visby och knapra lösgodis, dricka folköl, pussa pojkar och fällt tårar av lycka och sorg...så kände jag ett sting av vemod i hjärtat. Som att en del av mig gått förlorad i den här medeltida lilla staden.



När vi fortsatte vidare mot Kyrkberget och blickade ut över Domkyrkan så mindes jag de gånger jag och mina vänner firat glada nyår på klinten, sjungit och lussat innanför kyrkans antika väggar och alla de gånger jag tänt ett ljus för farfar. Det finns få svenska kyrkor som är lika vackra, men ingen som ger mig känsla av hemma och saknad som denna.

Sedan tog vi ut pengar på Stora Torget och gick vidare till Medeltidsmarknaden på Paviljonsplan. Mer folk än någonsin tyckte jag, och kanske t o m ännu fler stånd och ännu fler utklädda, väldigt varmt men ändå en härlig stämning. Vi vandrade runt mellan stånden och kikade och sög i oss dofterna från brända mandlar, grillat vildsvinskött och järnsmide. Jag köpte en Gotlandskula i silver och bergskristall - originalet hittades i en vikingagrav i Fröjel på Gotland - en drake (hängsmycke) och vikingaring i brons, samt en hematitring och några läderband. Mycket nöjd eftersom jag måst vara väldigt noga med att använda rena metaller p g a min allergi. Brons och silver brukar gå bra:)



Därefter tog vi en promenad genom Botaniska, alltid lika vackert med alla vackra blommor, bäckar och träd, och vidare mot Gutekällaren, Munken och Gotlands Bryggeri (för brorsans skull då;)) men det var dessvärre stängt för besök. Sedan gick vi förbi vår gamla låg- och mellanstadieskola, S:t Hansskolan, och tittade lite. Inte mycket har förändrats sedan den tid då vi gick där och det är med både vemod och förakt vi minns våra dagar i skolkorridorerna. Sedan gick vi en sväng till Kränku, blev inget te just denna dag dock, och sedan ner i Hästgatsbacken, förbi Café Vinäger, sneddade över Donners Plats och vandrade vidare ner i Hamnen.

Där gick vi förbi alla segelbåtar som låg och guppade i havet och restaurangernas mysiga uteserveringar för att slutligen landa på Glasscompaniet för "vätskepaus". Det blev Ben & Jerry's för brorsan och saffran- och pistageglass för mig. Riktigt vuxet och riktigt gott som vanligt:) Vi satte oss never vid vattnet och njöt av vårt kalla melanmål och väntade på att pappa skulle hämta upp oss.



Sedan blev det pasta carbonara till middag och därefter några rundor Mah Jong till kaffe och biscotti. Behöver jag nämna att jag förlorade varenda gång? :) Pappa och Hélène gick och la sig och brorsan satt och spelade lite medan jag satt och skrev innan vi kollade "Kopps". Garvar alltid lika mycket när jag ser den filmen. Sedan blev det godnatt runt kl 2.

Igår fick Gotlands landshövding Marianne Samuelsson avgå efter sitt snedsteg med bygglov för Mr Hanson, och det var faktiskt ett välkommet bevis på att alla är lika inför lagen och att det inte tas lätt på sådana här situationer. Tackar för det:)

1 kommentar: