18 augusti 2009

Ben, Jerry, Mr Crawfish och de svarta böckerna

Första veckan efter semestern har självklart varit otroligt intensiv. Samtidigt som det var väldigt kul att träffa kollegorna igen så var det en chock att komma tillbaka till en överfull inbox, högar av arbete och oväntade nyheter, både bra och dåliga. Vilka dessa är vill jag inte gå in på här men det kan komma att bli en hel del större förändringar i mitt liv den här hösten och vintern.

Då jag kommit hem från jobbet på dagarna har jag varit dödstrött och mest ägnat kvällarna åt matlagning och film med PJ. Vi har gjort kycklingfilé med egen kantarell/champinjonsås och färskpotatis, käkat kräftor och tryckt i oss Ben & Jerry's Half Baked (min favoritsmak just nu).




En kväll såg vi filmen "Twilight" som jag förväntat mig skulle vara någon form av fjortis-porr. Mycket rikitigt, så var det. Gillar man "Buffy's" spin-off "Angel" så är detta spot on och jag förstår alla tjejer mellan 12 och 16 års förtjusning över mystiska och vampyriskt sexiga Edward. För mig som 27-åring är dock detta mer åt det skrattretande hållet, även om jag faktiskt kan tänka mig att låna hem uppföljaren "New Moon" som kommer upp på bio nu i höst.



Vi har även kollat på nya versionen av "Friday The 13th" som visade sig vara en riktig kalkon-rulle. När man måste visa 3 olika tjejbröst, utdragna sexscener ett flertal ggr och hela tiden måste anspela på erotik så kan man räkna ut ganska snabbt att filmen inte har så mycket annat att komma med. Ointressant och spretig handling, föga skrämmande och kassa skådisar - en renodlad flopp helt enkelt.




Sedan har jag även tagit hem "Varuhuset Säsong 1" och hela "Black Books"-boxen som vi plöjt som galningar sida vid sida med "Jönssonligan"-boxen och "Fawlty Towers"-säsongerna.

"Varuhuset" är självklart en källa till 80-talsnostalgi. Inga-Gill, Sharon Dyall, Lena Endre, Christina Schollin...alla är de där med puffärmar, knallröda långa naglar och pannband och intrigerar in i det sista. Gotta love it! :)



"Black Books" måste vara en av de bästa brittiska serier som någonsin släppts. Alkade irländaren Bernard Black, assistenten Manny och vännen Fran bjuder på ordentliga skrattsalvor i den lilla snuskiga bokhandeln där dock inte många böcker säljs. Se! (det är en order);)


I torsdags efter jobbet tog jag mig till en mysig Thai i Vasastan för ett glas happy hour-vitt med Annie och hennes kollega. Efter en stund kom PJ och tog en öl innan vi gick hem för att pilla med kräftorna i kylen. En mycket trevlig kväll förutom att jag började känna mig lite krasslig och fruktansvärt trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar