9 oktober 2009

IDOL-IDIOTI

Jag kan tycka att det här med Idol börjar bli för jävla tjatigt nu. Det ska analyseras, rapporteras, kommenteras och favoriseras i oändlighet. Personligen tycker jag bara att det är kul att spana in de första castingturnéerna då en högre procent gör riktigt dåligt ifrån sig än de som gör bra ifrån sig och man får tillfälle att lägga av ett asgarv.

Kval och final tycker jag ärligt talat bara är ett effektivt sömnpiller. Jag tvivlar inte på att många av de som deltar är riktiga talanger rent traditionellt vad gäller sång och musikaliskt gehör, men att påstå att ett program som "Idol" representerar musikindustrins komersiella mångfald är väl en grav övedrift? Som att Bagge och det andra steket skulle vara industrins främsta representanter och föra deras talan och representerar de bästa artisterna Sveriges musikscen kan frambringa? Knappast, och långt ifrån.

Jag betvivlar att många av de människor som hänger sig åt helt andra musikgenrer ens skulle sätta sin fot i en "Idol"-studio, ännu mindre se det som creddigt att ha gjort det.
"Idols" "mångfacetterade" musikutbud som "välkomnar olika genrer" sträcker sig max till med U2-dänga för att beröra rocken och en Aretha Franklin-hit för att kalla någon soulartist.
Stylingen görs av Elin Kling (inte direkt känd för sin alternativa smak) och Idolerna ser genast ännu mer ut som stöpta ur samma form än innan, helt utan originalitet och tilltalande image.

Dock måste jag säga att det här klippet som jag blivit tipsad om från förra veckans program då en Camilla hör fel och tror hon går vidare fick mig att garva rätt hårt.
Stackars lilla vännen då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar